top of page

Villkor

Villkor klient Revision 1.1

 

Bokning 

Bokningen skall ske enligt överenskommelsen mellan klient och föreställare där överenskommelsen sker genom det förfrågan som klienten skickar in till föreställaren. Bokningen är gällande när den godkänts av båda parterna över det punkter som står med i förfrågan formuläret.

Skulle ändringar ske av någon part efter godkännande av förfrågan, skall detta meddelas till Musikum antingen via mail eller via telefon. Därefter kommer ett nya formulär att skickas ut till vardera part som åter behöver godkänna och signera det nya avtalet för att bokningen ska gå igenom. 

Ombokning och Avbokning

Kostnadsfri avbokning av klienten sker senast 14 dagar innan spelningsdatum. Det fakturerade beloppet kommer då återbetalas inom 30 dagar till det bankkontot som klienten använt. Alternativt, kommer fakturan att strykas ifall klienten inte ännu betalat in kostnaden.

Skulle en avbokning ske mellan 13-7 dagar innan spelningsdatum kommer 50% av den totala fakturerade kostnaden att behållas som avbokningsavgift. I detta fall kommer Musikum göra en återbetalning på resterande 50% till klienten inom 30 dagar efter att avbokningen har skett. Pengarna kommer att överföras tillbaka till bankkontot som klienten använt.

Skulle en avbokning ske 7 eller färre dagar innan spelningsdatum kommer 100% av den totala fakturerade kostnaden att behållas som avbokningsavgift.

Avbokningsavgiften som Musikum behåller är för att täcka de kostnader och tid som bandet har lagt inför föreställningen

Ifall föreställaren avbokar innan spelningsdatum kommer klienten få hela deras debiterade belopp inom 30 dagar tillbaka till bankkontot som klienten använt.

Betalning 

Betalningen utav klient ger genom faktura senast 14 dagar innan spelningsdatumet äger rum. Ifall föreställaren avbokar innan spelningsdatum kommer klienten få hela deras debiterade belopp inom 30 dagar tillbaka till bankkontot som klienten använt.

Spelning

Spelningvilkoren finns i det bindande avtalet och är gemensamt framställt av klienten och föreställaren. Dessa villkor framförs och godkänns av båda parter i förfrågan formuläret. Musikum ansvarar inte för upprätthållningen av dessa villkor, varken över klienten eller föreställaren. Skulle en olycka eller ett brott mot de gemensamma villkoren ske, hänvisar Musikum till de inblandade parternas egen upplösning.

 

Rekvisita

Genom förfrågan formuläret skall klienten tydligt beskriva den musikutrustning som finns på plats / som kan lösas. Föreställaren gör i sin tur samma sak, där existerande utrustning beskrivs samt vad som behövs för en fungerande spelning. 

Skulle bandet sakna utrustningen som krävs för en fungerande föreställning, så är det klientens ansvar att antingen hyra in/ köpa in den utrustning som saknas, annars går bokningen inte igenom utan ett godkännande av båda parter.

Missnöje

Ifall det förekommer ett missnöje kring föreställarens prestation/musikalisk kvalite så står inte Musikum för någon återbetalning eller  kompensation.

Ifall klinten har ett missnöje kring självaste tjänsten som Musikum erbjuder ska detta meddelas skrifligt via mejl till Musikum. Musikum står inte för någon återbetalning eller  kompensation dessa omständigheter.

Transport

Klienten täcker transportkostnader om det står med i det skriftligt i avtalet som signeras av båda parter. 

Helpension 

Klienten täcker helpensions kostnader om detta är aktuellt eller står med i det skriftligt i avtalet som signeras av båda parter. 

Halvpension

Klienten täcker halvpension kostnader om detta är aktuellt eller står med i det skriftligt i avtalet som signeras av båda parter. 

Övrigt

Musikum följer distansavtalslagen och erbjuder därför full ångerrätt med full återbetalning vid avbokning inom 14 dagar.

GDPR

Härmed godkänner jag att Musikum får hantera de personuppgifter som jag har angett i formuläret i enlighet med Musikums styrdokument för hantering av personuppgifter. / I hereby agree that Musikum may handle the personal data that I have specified in the form in accordance with Musikum’s governing documents for handling personal data.

 

Villkor Band Revision 1.1

 

Vem som står för kontaktperson och ansvarig

Avbokning

Ifall en avbokning förekommer utav ni/föreställaren efter 14 dagar innan spelning dvs. 13-0 dagar av anledning som sjukdom så behöver Musikum ett läkarintyg för att kunna avboka er spelning.

Ifall det förekommer andra anledningar till att ni som föreställare behöver avboka en spelning behöver Musikum ett skriftligt intyg till anledningarna kring avbokningen så att vi kan granska den och eventuellt godkänna den.

Ifall kunden (Företaget/privatpersonen ni framför till) avbokar senast två veckor innan spelningsdatum kommer ni/föreställaren inte få något arvode eller ersättning. Skulle kunden avboka senare än två veckor innan spelningsdatum, dvs 13-0 dagar innan spelning, kommer ni/föreställaren få 40% av arvodet som ersättning för ev. reptider och förberedelser. Detta inkluderar inte eventuella transportavgifter eller liknande. 

Bokning 

Bokningen skall ske enligt överenskommelsen mellan klient och föreställare där överenskommelsen sker genom den förfrågan som klienten skickar in till föreställaren. Bokningen är gällande när den godkänts av båda parterna över det punkter som står med i förfrågan formuläret.

Skulle ändringar ske av någon part efter godkännande av förfrågan, skall detta meddelas till Musikum antingen via mail eller via telefon. Därefter kommer ett nya formulär att skickas ut till vardera part som åter behöver godkänna och signera det nya avtalet för att bokningen ska gå igenom. 

Utöver detta skall en kontaktpersonen utses samt dennes personuppgifter skickas till Musikum. Denna kontaktperson är ansvarig för kontakten mellan Musikum, föreställare och kund. Denna kontaktperson är inte juridiskt ansvarig för bandets/föreställares handlingar eller dylikt. 

Ombokning

Skulle en ombokning ske av klienten efter godkännande av förfrågan, skall detta meddelas till Musikum antingen via mail eller via telefon. Därefter kommer ett nya formulär att skickas ut till vardera part som åter behöver godkänna och signera det nya avtalet för att ombokningen ska gå igenom. 

Arvode 

Musikum erhåller 10% utav det totala överenskomna summan mellan klient och föreställare som skrivs på i avtalet mellan de två parterna när bokning sker. Den här summa erhåller Musikum som kommission för företagets tjänster. 

Utbetalningen utav arvodet sker inom 10 bankdagar efter spelningsdatum. Utbetalningen sker till det bankkonto som föreställarens kontaktansvarige har anmält som utbetalningskonto.

Anmälan om detta bankkonto och dess uppgifter skall ske senast 10 bankdagar innan spelningsdatum. Annars skickas arvodet ut som avi till den kontaktansvariges adress, detta alternativ kan ta längre tid beroende på fraktbolag.

Spelning

Spelningvilkoren finns i det bindande avtalet och är gemensamt framställt av klienten och föreställaren. Dessa villkor framförs och godkänns av båda parter i förfrågan formuläret. Musikum ansvarar inte för upprätthållningen av dessa villkor, varken över klienten eller föreställaren. Skulle en olycka eller ett brott mot de gemensamma villkoren ske, hänvisar Musikum till de inblandade parternas egen upplösning.

Rekvisita

Genom förfrågan formuläret skall klienten tydligt beskriva den musikutrustning som finns på plats / som kan lösas. Föreställaren gör i sin tur samma sak, där existerande utrustning beskrivs samt vad som behövs för en fungerande spelning. 

Skulle bandet/föreställaren sakna utrustningen som krävs för en fungerande föreställning, så är det klientens ansvar att antingen hyra in/ köpa in den utrustning som saknas, annars går bokningen inte igenom utan ett godkännande av båda parter.

Missnöje

Ifall det förekommer ett missnöje kring klientens upplägg eller dylikt under föreställningens tidsram står inte Musikum för någon återbetalning eller  kompensation. 

Ifall ni/föreställaren har ett missnöje kring självaste tjänsten som Musikum erbjuder ska detta meddelas skrifligt via mejl till Musikum. Musikum står inte för någon återbetalning eller  kompensation dessa omständigheter.

Transport

Klienten täcker transportkostnader om det står med i det skriftligt i avtalet som signeras av båda parter. Annars är ni/föreställaren ansvariga till att ta er till den överenskomna destinationen.

Helpension 

Klienten täcker helpensions kostnader om detta är aktuellt eller står med i det skriftligt i avtalet som signeras av båda parter. 

 

Halvpension

Klienten täcker halvpension kostnader om detta är aktuellt eller står med i det skriftligt i avtalet som signeras av båda parter. 

Övrigt

Musikum följer distansavtalslagen och erbjuder därför full ångerrätt med full återbetalning vid avbokning/omregistrering inom 14 dagar.

Utrustning

Ifall klient önskar att ni som förställare ska ha extra/specialutrustning för att kunna genomföra spelningen enligt deras önskemål så kommer klienten behöva stå för den ovannämnda utrustning om inget annat anges.

Ifall ni som föreställare ska medta egen utrustning enligt avtalet med klienten, exempelvis instrument, pedaler, mikrofon etc så är det föreställarens/ert ansvar. Musikum står inte för eventuell skadegörelse eller stöld. 

Skulle utrustning saknas för en fullt fungerande spelning och ingen av parterna har tillgång till utrustningen i fråga kan ett godkännd bokning inte gå igenom. 

GDPR

Härmed godkänner jag att Musikum får hantera de personuppgifter som jag har angett i formuläret i enlighet med Musikums styrdokument för hantering av personuppgifter. / I hereby agree that Musikum may handle the personal data that I have specified in the form in accordance with Musikum’s governing documents for handling personal data.

 

 

Styrdokument för hantering av personuppgifter

Information och samtycke:

Inledning

En personuppgift är all slags information som kan kopplas till alla användare utav Musikum som person, t.ex. personnummer, adress och kontaktuppgifter samt telefonnummer och e-postadresser.

Godkännande av denna personuppgiftsklausul innebär att användarna  samtycker till Musikums behandling av personuppgifter enligt nedan.

Personuppgiftsansvarig

Musikum är personuppgiftsansvarig gentemot samtliga användare. Behandlingen kommer att utföras av Musikum.

Registrering

I samband med att användaren registrerar ett användarkonto hos Musikum inhämtar Musikum uppgifter om användaren, exempelvis, namn, kontaktuppgifter och ID-handling. 

Under samarbetet med användare

Musikum behandlar användarens personuppgifter för att kunna fullgöra kontraktet mellan klienter och föreställare och administrera skyldigheter som tredje-part. Under samarbetet behandlas personuppgifterna vid exempelvis spelning, betalningshantering, bokning av föreställare, vid hantering av felanmälan, som underlag vid utbetalning av arvode, vid bokningsförfrågan samt informationsutskick. 

Musikum kan behöva kontrollera användarens personuppgifter mot offentliga register för att säkerställa att personuppgifterna är korrekta. Om användaren har skyddade personuppgifter kommer behandlingen av uppgifterna ske enligt Musikums upprättade säkerhetsrutiner.

Musikum behandlar användarens personuppgifter i samband med marknadsföring av Musikums serviceutbud. Denna behandling är nödvändig för att Musikum ska kunna effektivisera, förbättra och anpassa sina tjänster.

Musikum behandlar personuppgifter när det är nödvändigt att tillvarata ett rättsligt anspråk, vid exempelvis sen eller utebliven betalning, störning eller vid uppkomna skador vid spelning. Musikum kan också behöva lämna ut användarens personuppgifter till socialnämnden eller andra berörda myndigheter.

Musikum har rätt att anlita ett personuppgiftsbiträde för behandling av användarens personuppgifter när exempelvis en administrationsansvarig, vid inkassohantering eller vid service av Musikums tillhandahållna tjänster. Musikum lämnar också ut användarens personuppgifter när det följs av lag eller myndighetsbeslut.

Om uppgifter överförts till ett land utanför EU säkerställer vi att sådan överföring är laglig.

 

Uppdatering av personuppgifter

Musikum kommer i första hand kontakta användaren genom mail. Vid brådskande ärenden kan även telefon användas. Därav är det viktigt att användare meddelar eventuella förändringar av personuppgifter

 

Lagringstid och radering

Musikum sparar användarens personuppgifter under den tid de är relevanta och aktuella.

Musikum raderar användarens samtliga personuppgifter i samband med kontraktets upphörande med undantag för de användare som aktivt använder sig av Musikums tjänster. En del uppgifter kommer lagras i två är pga rättslig skyldighet eller myndighetsutövande. Exempel på uppgifter som ska lagras är detta samarbetskontrakt, fakturor, och utbetalningshistorik.

Personuppgifter i bokföringsmaterial (t.ex betalningar) kommer att lagras i sju år inklusive innevarande år.

Användarens rättigheter

Användaren har rätt att få information om vilka personuppgifter som Musikum hanterar, ett s.k registerutdrag. Användaren har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Användaren har också rätt att kräva att Musikum begränsar sin behandling av personuppgifterna, om denna t.ex anser att uppgifterna inte är korrekta. Användaren har rätt att få sina personuppgifter överförda till ett annat företag (dataportabilitet).

Användaren har också rätt att lämna klagomål till Musikum och till tillsynsmyndigheten Datainspektionen i de fall användaren inte anser att Musikum behandlar uppgifterna i enlighet med Dataskyddsförordningen.

 

Återkallande av samtycke

Användaren har rätt att återkalla ett samtycke för behandling av de uppgifter som Musikum inte har någon rättslig grund för att lagra.

bottom of page